Franchiseondernemers van Albert Heijn eisen miljoenen van moederbedrijf Ahold en zijn daarvoor nu naar de rechter gestapt.
Dat bevestigde een woordvoerder van Ahold dinsdag na berichtgeving door Quote. De franchiseondernemers voelen zich over een reeks van jaren benadeeld door Ahold op het gebied van prijzen, bonussen en kosten.
Onder meer zouden de franchisenemers, die de winkelformule Albert Heijn huren bij Ahold, niet evenredig meeprofiteren van bulkkortingen van leveranciers. Daarnaast zouden de ondernemers moeten meebetalen voor het aanhouden van voorraden, terwijl het moederbedrijf daar helemaal geen kosten voor maakt.
Ahold maakte eerder al bekend dat het bedrijf een claim van ruim 200 miljoen euro boven het hoofd hangt van de franchisenemers vanwege het conflict, dat speelde in de jaren 2008 tot en met 2012. Een woordvoerder van Ahold sprak dinsdag van een vervelende situatie met betrekking tot ,,een issue uit het verleden”.
Het bedrijf zette in verband met de kwestie reeds 17 miljoen euro opzij en blijft ook na de dagvaarding bij dat bedrag.
Albert Heijn versus franchisenemers
Dick Boer, de topman van moederconcern Ahold, gaf afgelopen november aan dat de franchisenemers van Albert Heijn zich gek laten maken door hun adviseurs. Hij vindt hun eis van een vergoeding van 200 miljoen euro onredelijk, zei de Ahold-baas, in november in het Financieele Dagblad (FD).
De Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHF) heeft zich laten opjutten door adviseurs, stelde de Ahold-baas. Er valt helemaal niet zo veel te halen, stelde de topman.
bron: ANP/Z24
Lees ook
Supermarkten vechten prijsoorlog in stilte uit
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl